11.1. Соціологічне дослідження: поняття, функції, види
Соціологічне дослідження – система логічно послідовних методологічних, методичних та організаційно-технічних процедур, для отримання наукових знань про соціальне явище, процес.
У сучасній соціологічній літературі виділяють такі найважливіші функції соціологічного дослідження: пізнавальну, методологічну, практичну, інформаційну, управлінську.
Пізнавальна функція полягає в тому, що соціологічні дослідження відкривають нові знання про функціонування і розвиток суспільства та його окремих сфер, про сутність соціальних явищ і процесів, роль людини в них, дають змогу побудувати цілісну картину реального життя соціуму, спрогнозувати його розвиток.
Методологічна функція забезпечує реалізацію міждисциплінарного
зв’язку, соціології з іншими науками про людину і суспільство, що зумовлює нові підходи у вивченні соціальної дійсності, важливі відкриття на межі різних наукових напрямів.
Практична функція полягає у виробленні практичних заходів з вдосконалення соціальної реальності, ефективного соціального контролю за соціальними процесами.
Інформаційна функція сприяє отриманню соціальної інформації щодо стану і тенденції розвитку явищ і процесів суспільного життя, функціонування соціальних спільнот, груп, окремих індивідів, їх потреб, мотивів, реальної та вербальної поведінки, громадської думки, що формує інформаційну базу пізнання соціальної реальності.
Управлінська функція забезпечує соціальне управління на всіх рівнях функціонування соціуму, зворотний зв’язок між суб’єктами (владними, адміністративними структурами, керівниками підприємств, організацій) та об’єктами (населенням, окремими соціальними групами, працівниками) управління, вироблення науково обґрунтованих управлінських рішень.
За метою відокремлюють:
– фундаментальні дослідження, спрямовані на встановлення та аналіз соціальних тенденцій, закономірностей розвитку і пов’язані з вирішенням найскладніших проблем суспільства;
– прикладні дослідження, націлені на вивчення конкретних об’єктів, вирішення певних соціальних проблем.
За глибиною аналізу виділяють:
– пошукові дослідження. За своїми параметрами вони є найпростішими, вирішують прості за змістом завдання. Застосовують їх тоді, коли проблема, об’єкт або предмет дослідження належать до мало або взагалі невивчених. Охоплюють невеликі сукупності, мають спрощені програму та інструментарій;
– описові дослідження. Покликані створити відносно цілісну уяву про досліджувані явища, процеси. Проводять відповідно до повної програми, застосовуючи чіткий, детально опрацьований інструментарій, здебільшого тоді, коли об’єктом аналізу є відносно велика спільнота людей, з певними соціальними, професійними і демографічними характеристиками;
– аналітичні дослідження. Полягають не тільки в описуванні соціальних явищ та їх компонентів, а й у встановленні причин їх виникнення, механізмів функціонування, виокремленні факторів, що забезпечують їх. Саме аналітичні дослідження мають найбільш значну наукову і практичну цінність.
За методом, який застосовується у соціологічному дослідженні, відокремлюють опитування і аналіз документів, соціологічне спостереження, соціологічний експеримент.
За затратами часу виділяють довгострокові (терміни проведення – від 3-х років і більше), середньострокові (від 6 місяців до 3 років), короткострокові (від 2 до 6 місяців) та експрес-дослідження (від 1–2 тижнів до 1–2 місяців).
Зважаючи на тип відносин між замовником і виконавцем, соціологічні дослідження бувають держбюджетними (дослідження виконують на замовлення державних установ, оплачуються ними) і госпрозрахунковими (на замовлення окремих підприємств, організацій, фірм, які й оплачують їх виконання).
Залежно від способу дослідження об’єкта ( у статиці чи динаміці), виділяють разове і повторне соціологічне дослідження. Разове дослідження інформує про стан об’єкта, його кількісні, якісні характеристики на момент дослідження, відображає, так би мовити, “моментальний зріз” соціального явища. Повторні дослідження проводять кілька разів протягом певного часу на підставі єдиної програми та інструментарію. Серед повторних досліджень виділяють панельні (досліджують зміни одного й того самого об’єкта у продовж певного часу, при цьому обов’язковим є збереження однакової вибірки), трендові (досліджують зміни протягом певного часу на тому самому об’єкті без дотримання вибірки), когортні (досліджують специфічні соціальні сукупності – когорти – у продовж певного часу).
Щодо об’єкта пізнання, сфери дійсності, то виокремлюють соціологічні дослідження у сфері управління, промисловості, сільського господарства, науки, освіти, політики, культури, охорони здоров’я тощо.
За системою вибору одиниць об’єкта, соціологічні дослідження поділяються на монографічні, суцільні та вибіркові. Монографічні дослідження спрямовані на вивчення певного соціального явища, або процесу на одному об’єкті, який виступає представником цілого класу подібних об’єктів. У суцільних дослідженнях обстежують всі, без винятку, одиниці об’єкта. У вибіркових дослідженнях обстежують не всі одиниці, сукупність яких складає об’єкт дослідження, а лише їх частину. Вибіркове дослідження покликане, щоб на підставі певної кількості обстежених одиниць об’єкта скласти висновки щодо досліджуваного явища як цілого.
Ще одним видом соціологічних досліджень є пілотажні (пробні) дослідження, які дають змогу оцінити якість інструментарію (анкет, опитувальних листів, протоколів спостереження, процедур аналізу документів тощо), а також внести необхідні корективи у нього.
11.2. Технологія організації і проведення соціологічного дослідження
У проведенні соціологічних досліджень виділяють чотири послідовних, логічно і змістовно взаємопов’язаних етапи:
1. Підготовчий. Полягає у виробленні програми та інструментарію – анкети, бланка інтерв’ю, бланка фіксування результатів спостереження, аналізу документів тощо.
2. Збір первинної соціологічної інформації. Відбувається він за допомогою опитування, спостереження, аналізу документів, експерименту.
3. Упорядкування та обробка зібраної інформації.
4. Аналіз обробленої інформації, підготовка звіту, формулювання висновків, розробка рекомендацій.
Кожне соціологічне дослідження починається з із з’ясування намірів і мети замовника, уточнення теми дослідження, визначення термінів і витрат, пов’язаних з ними, з’ясування фінансових, матеріально-технічних аспектів справи. Після цього настає безпосередня дослідницька робота, початок якої пов’язаний зі створенням програми.
Програма соціологічного дослідження – є науковим документом, що містить схему логічно обґрунтованого переходу від загальних теоретичних уявлень про досліджуване соціальне явище процес, до використання інструментарію і виконання дослідницьких процедур (збирання, обробки та аналізу інформації).
Оскільки програма визначає стратегію майбутнього дослідження, то вона надає досліднику змогу заздалегідь побачити дослідження в цілому, спрогнозувати його результативність. Вона виконує методологічну, методичну, організаційну функції. Їх реалізація впливає на структуру програми, яка складається з методологічної та методичної частин.
Методологічна частина програми включає такі компоненти:
– формулювання та обґрунтування проблеми;
– розробка мети і завдань дослідження;
– визначення об’єкта і предмета дослідження;
– системний аналіз об’єкта дослідження;
– формулювання робочих гіпотез дослідження;
– інтерпретація та операціоналізація основних понять дослідження.
Методична частина програми передбачає:
– розробку стратегічного плану дослідження;
– визначення досліджуваної сукупності, розробка вибірки дослідження;
– вибір і опис методів збирання первинної соціологічної інформації (опитування, аналіз документів, спостереження, експеримент);
– обґрунтування логіки аналізу та інтерпретація зібраної первинної соціологічної інформації за розробленим інструментарієм;
– описання схеми аналізу отриманих даних.
Початок створення програми полягає в окресленні проблеми дослідження, визначення предмета і мети дослідження. Предметом соціологічного дослідження завжди є реальні життєві протиріччя, які складають проблемну соціальну ситуацію, для вирішення якої необхідна правдива, оперативна, науково обґрунтована інформацію.
Соціальна проблема – це суперечлива ситуація реального життя, що має масовий характер і стосується інтересів соціальних спільнот, груп. Соціологія використовує різноманітні підходи до визначення типу соціальної проблеми, беручи за основу мету дослідження, носія проблеми, масштаби її поширення, час дії.
Відповідно до мети виокремлюють гносеологічні (спричинені нестачею інформації про стан, тенденції функціонування соціального об’єкта) і предметні (це протиріччя, зумовлені соціальних спільнот, інститутів, які дестабілізують їхню життєдіяльність і стимулюють до активних дій) проблеми.
За носіями виділяють такі види соціальних проблем: проблеми окремих соціальних груп (соціально-демографічних, національних, професійних, політичних та інших), проблеми соціальних інститутів, конкретних виробничих підприємств, державних закладів та установ, закладів освіти, організацій тощо.